Od dnia 8 listopada 2021 roku są wydawane nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego.
WAŻNE
• Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać.
• Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
• Jeśli Twoje dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek dla córki lub syna możesz złożyć elektronicznie.
Nowy dowód posiada dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – potwierdza Twoją tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw.
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są potrzebne od:
• Dzieci poniżej 12. r. życia;
• Osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodu medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palów – ważny 12 miesięcy.
Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru:
• w momencie odebrania dowodu przez obywatela
lub
• gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdego osoby, która ukończyła 12. r. życia.
Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Okres ważności dowodów osobistych
Wydawane od 8 listopada 2021 roku dowody osobiste są ważne przez:
• 10 lat – dla osób od 12. r. życia;
• 5 lat – dla osób do 12. r. życia;
• 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 4 marca 2019 roku pozostają te same.
Dzięki warstwie elektronicznej e-dowodu umożliwia m. in:
• logowanie do portali administracji publicznej (np. GOV.pl) i korzystanie z e-usług,
• elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty),
• korzystanie z automatycznych bramek granicznych np. na lotniskach.
Ubiegając się o wydanie dowodu osobistego, możesz zdecydować, czy chcesz podpis osobisty w e-dowodzie, umożliwiający podpisywanie dokumentów. Jeśli tak, zaznacz to we wniosku. Warto!
Jeśli chcesz używać elektronicznych funkcji e-dowodu, to przy odbiorze e-dowodu lub później, w dowolnym organie gminy, ustal kody PIN:
• do logowania – PIN1 (4 cyfry);
• do składania podpisu osobistego – PIN2 (6 cyfr).
Kod PIN2 ustalają tylko te osoby, które zaznaczyły we wniosku, że chcą mieć w e-dowodzie podpis osobisty.
Otrzymasz również kod PUK. Kod PUK służy do odblokowania funkcji logowania i podpisu e-dowodu w przypadku 3-krotnego podania błędnego kodu PIN. Jeśli nie chcesz go odebrać – zostaw w urzędzie.
Kradzież, zagubienie, uszkodzenie e-dowodu – co zrobić?
Zgłoś zagubienie, kradzież lub uszkodzenie e-dowodu w urzędzie gminy lub w każdej chwili przez internet na stronie GOV.pl – wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu.
Jeśli ukradziono Ci e-dowód, zgłoś to Policji. Nie musisz już dodatkowo zgłaszać tego w urzędzie gminy lub przez internet. E-dowód zostanie unieważniony.
Kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłoś w dowolnym banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami.
Jeśli nie wiesz, gdzie jest Twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go znajdziesz, możesz go zamiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, Twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli w tym czasie cofniesz zawieszenie, Twój e-dowód będzie znowu ważny.
To również możesz zrobić w urzędzie gminy lub przez internet na stronie GOV.pl
Dodatkowe informacje, w tym jak korzystać z e-dowodu, znajdziesz na stronie www.edowod.gov.pl