Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. osobiście w formie pisemnej,

  2. w formie dokumentu elektronicznego (za pośrednictwem platformy ePuap).

Wniosek na dowód osobisty składa:

Pamiętaj, że osoby, które ukończyły 5 rok życia, muszą być obecne w urzędzie, podczas składania wniosku o dowód dla nich.

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

Miejsce złożenia wniosku:

Urząd Gminy Żelazków

Żelazków 138

62-817 Żelazków

Pok. Nr 14

od poniedziałku do piątku w godzinach 730 – 15 30

 


 

Opłaty

Dowód osobisty jest bezpłatny.       


 


 

Termin i sposób załatwienia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r., to zgodnie z przepisami  nowej ustawy o dowodach osobistych, nie ma podstaw do jego wymiany.

Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach.

Odbiór dowodu osobistego

Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru: https://obywatel.gov.pl

Dowód musisz odebrać osobiście. Zabierz dotychczasowy dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś -aktualny paszport (jeśli go posiadasz).

Dowód dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej odbiera rodzic, opiekun prawny lub kurator przedkładając swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada).

Dowód osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia, osoby częściowo ubezwłasnowolnione) może odebrać osoba dla której ten dowód wydano, rodzic, opiekun prawny albo kurator.

Przy odbiorze dowodu osobistego musisz przedłożyć swój  dotychczasowy dowód osobisty (zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego).

WARSTA ELEKTRONICZNA

Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:


 

Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu , w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu.

REJESTR DANYCH KONTAKTOWYCH (RDK)

Od dnia 12 stycznia 2020r. w momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do RDK numeru telefonu komórkowego lub/i adresu e-mail.

Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny.

Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, a w związku z tym figuruje w rejestrze PESEL może przekazać swoje dane do RDK. Może to zrobić samodzielnie w urzędzie miasta lub gminy przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego lub poprzez wypełnienie odrębnego wniosku jak również poprzez e-usługi.

Osoba uprawniona zdecyduje, które dane kontaktowe przekaże, jak długo będą przechowywane w RDK, a w razie potrzeby usunie je lub zmieni.

Dane przekazane do RDK pozwolą na wysyłanie powiadomień z Rejestru Dowodów Osobistych (RDO) w 4 przypadkach:

90 dni przed datą upływy ważności;

60 dni przed datą upływu ważności;

30 dni przed datą upływu ważności;

14 dni przed datą upływu ważności.

Rejestr Danych Kontaktowych pozwala uzyskać informacje o:


 

Więcej informacji na stronie: https://obywatel.gov.pl